Expoziții temporare
Interesele creative ale autorului includ realitățile specifice ale vremii: problemele memoriei, problemele de identificare personală în lumea modernă, perspectivele unei persoane în noul model de viață globalizat. Orientarea de cercetare a creației autorului acoperă și trecutul, în timp ce o atenție deosebită este acordată umanizării atitudinilor față de acesta. În centru se află individul care absoarbe experiența colectivă, inevitabilă pentru el, și care nu este rezultatul alegerii: aceasta se reflectă în oglinzile temerilor, speranțelor, uitării.
Ucraina modernă, care se află în stare de război, este acum pe marginea prăpastiei, unde totul este testat: credință, devotament, dorința de a fi tu însuți. Aceasta nu este doar o confruntare a viziunilor asupra lumii sau o bătălie pentru pământ, ci și o luptă pentru realizarea propriului loc în istorie, pentru afirmarea propriei voci, răsunând prin haosul modernității. Într-un război forțat, se naște o nouă identitate – nu din dărâmături, nu din amintiri, ci din ceea ce se cristalizează în stabilitate, statornicie, în mișcarea înainte. Aceasta este o luptă pentru cuvânt, pentru tăcerea care vine după explozie – exact când vine înțelegerea de sine.
Proiectul arată că pentru societatea modernă a statelor postsovietice problema alegerii rămâne relevantă: este ca și cum am pluti între două lumi – cea care a venit și cea care va veni. Prezentul nostru este ca un foc în forja istoriei.
Lucrările din ciclurile „Pietre de moară ale timpului”, „Dezorientare forțată”, „Dobândirea individualității”, „Neliniștile Pământului negru” sunt o încercare de a găsi răspunsuri care se nasc în spațiul dintre trecut și viitor. La urma urmei, fiecare poartă povara memoriei sale și, în același timp, posibilitatea de a alege. Așa cum identitatea este ca timpul însuși, schimbătoare și fluidă, tot așa o persoană nu este statică, este mobilă, aleargă, se împiedică, cade, se ridică, gesticulează, țipă, tace și se regăsește. Doar timpul – un artist exigent – își dezvăluie imaginea ca o peliculă fotografică. Nu există final, la fel cum nu există un ultim cuvânt în monologul memoriei.
Autorul proiectului este Victor Sydorenko, artist ucrainean, curator, autor de obiecte și compoziții fotografice, texte științifice și jurnalistice, președinte al Academiei Naționale de Arte din Ucraina, participant la cea de-a 50-a ediție a Bienalei de la Veneția, fondator și primul director al Institutului de Artă Contemporană.
Victor Sydorenko participă la numeroase expoziții de grup internaționale și ucrainene, în special la Arsenalul Mystetsky și Casa Americană (Kiev, Ucraina), Muzeele de Artă Modernă (Toulouse, Franța), Galleria Forni (Bologna, Italia), Catedrala Sf. Maria (Paris, Franța), Galeria Saatchi (Londra), Galeria Black Square (SUA), la sediul ONU (New York, SUA), la Muzeul de Cultură Contemporană Kiasma (Helsinki, Finlanda). Numeroase expoziții personale ale artistului au fost organizate la Muzeul Național de Artă al Ucrainei, Muzeul Național Kyiv Art Gallery (Kiev), Centrul Ermilov (Harkiv, Ucraina), Galeria Națională de Artă din Lviv Boris Voznițki și Palatul de Artă din Lviv (Lviv, Ucraina), Muzeul de Stat de Artă al Republicii Kazahstan Abylkhan Kasteev (Almaty, Kazahstan), Centrul Woodrow Wilson (Washington, SUA), Galeria de Artă Black Square (Miami, SUA), precum și în muzee și galerii din Franța, Marea Britanie etc.
Lucrările lui Victor Sydorenko au fost adesea expuse la licitații internaționale și se află, de asemenea, în multe colecții private și publice, inclusiv la Muzeul Național de Artă al Ucrainei (Kiev), Muzeul de Artă Contemporană Kiasma (Helsinki, Finlanda), Universitatea Yale și Școala de Artă (SUA).