MUZEUL NAŢIONAL de ARTĂ al MOLDOVEI
Photo Photo Photo
Photo Thumb
Photo Thumb
Photo Thumb

Grafica Universală

Colecţia de grafică  universală este cea mai numeroasă din cadrul patrimoniului artistic al MNAM. Fondul său  numără peste 13000 de lucrări din sec. XVI-XX. Aceasta s-a constituit în linii mari între anii 1950 şi1990, ca rezultat al unor transferuri de lucrări din unele muzee din Moscova şi Sankt-Petersburg, urmate de  noi achiziţii şi donaţii de la persoane particulare. Primele lucrări care au stat la baza fondării colecţiei de grafică universală au fost cele semnate de artistul Pavel Şillingovski, donate de autor prin testament  MNAM şi intrate în muzeu în anul 1947.

Respectiva colecţie încadrează lucrări care provin din mai multe ţări din Europa şi Asia: Franţa, Germania, Italia, Rusia, Anglia, Olanda, Ţările de Jos,  Austria, Polonia, Bulgaria, Ucraina, Bielarus, Estonia, Kazahstan, Uzbekistan, Armenia, Japonia, Mongolia, China.

Autorii au abordat în lucrările lor  toate genurile artistice: portretul, peisajul, natura statică, scene de gen. Colecţia se caracterizează şi prin vasta diversitate a tehnicilor şi materialelor folosite la realizarea lor. Printre tehnici cele mai frecvente găsim xilogravura, acvaforte, litografia, gravura cu dăltiţa, urmate de mezzotinta, gravura poansonată, linogravura  ş.a.

Printre semnatarii acestor lucrări se regăsesc Albrecht Dürer (1471-1528), Harmensz van Rejn Rebrandt (1606-1669), Auguste Renoir (1841-1919), Paul Gavarni (1804-1866), Adolph Menzel (1815-1905), urmaţi de Kilian Bartolomeu cel Bătrîn, sec. XVII, Johann Müller (1759-1805), Auguste Lemaitre (1797-18..), Marie Alexandre Alophe (1813-1863), Ivan Şişkin (1832-1898), Piotr Boreli (1829-1898), Vladimir Favorski (1886-1964), Antonio Tempesta (1555-1630), Francišek Smiglewici (1745-1807),  Carl Harman Pfeifer (1769-1829) ş.a.

Un loc aparte în cadrul patrimoniului artistic al MNAM îl ocupă  gravura japoneză. Cele peste 300 de lucrări  datate cu sec. XVII-XX, au fost realizate de artişti care, mai tîrziu,  s-au afirmat pe plan universal, astăzi fiind recunoscuţi ca figuri proeminente în istoria artei: Ando Kwagetsudo (1671-1743), Kiyonaga Torii (1752-1815), Kitagawa Utamaro(1753-1806), Katsushika Hokusai (1760-1849), Utagawa Kunisada (1786-1864) Ando Hiroshige (1797-1850), Taiso Eshitoshi (1839-1892), Toyohara Kunichika (1835-1900 ) ş.a.

Stampa japoneză, ca gen plastic major, a apărut în sec. XVII. Ishikawa Moronobu (1625-1694) este cel care, paralel cu ilustraţiile de carte, a lansat şi primele gravuri „independente”, în serie, imprimate în alb-negru. Este cel dintîi artist care şi-a deschis un atelier propriu, instruind şi ucenici. Xilogravura se executa manual de trei persoane. Mai târziu, în 1765,  Suzuki Harunobu, prin suprapunerea a 7-8-10 culori, devine  părintele stampei policrome. Astfel, se constituie mişcarea ukiyo-e – „imagine a lumii  plutitoare”. Cele mai deosebite realizări ale acestei mişcări sînt cele de gravură.  În oraşul Edo (Tokio de astăzi) exista un cartier al marilor editori de cărţi populare care, pe la mijlocul secolului XVII, au avut ideea de a recurge la procedeul xilogravurii spre a multiplica picturile şi a le difuza ulterior la un preţ accesibil. Temele predilecte sînt cele ale vieţii cotidiene: festivităţi, sărbători, scene din casele curtezanelor, portrete de femei frumoase (bijin-ga), portrete de actori ai teatrului kabuki (yakusha-e), peisaje.Reprezentanţii  mişcării ukiyo-e au fost cei care au dat expresivitate şi graţie stampei japoneze şi care au creat o imagine autentică, vie şi fascinantă a epocii Edo.

Arta orientala

AdmirorGallery

Arta universala

AdmirorGallery

 
Vernisaj
Vernisaj
Copyright © 2017. Muzeul Naţional de Artă al Moldovei.
S5 Logo
ccc