Colecţia de pictură naţională

Colecţia de pictură naţională numără peste 3000 de lucrări. Aceasta reprezintă o sinteză de peste un secol a picturii naţionale, reflectând în acelaşi timp principalele tendinţe şi caracteristici ale acesteia, reflectate în lucrările artiştilor Vladimir Ocuşco, Pavel Piscarev, Dumitru Sevastianov, Auguste Baillayre, Eugenia Maleşevschi, Valentina Rusu Ciobanu, Mihai Grecu, Igor Vieru, Ada Zevin, Eleonora Romanescu, Mihail Petric, Glebus Sainciuc, Ion Jumati, Vasile Cojocaru, Elena Bontea, Olga Orlova, Sergiu Cuciuc, Dumitru Peicev, Andrei Sârbu, ş.a.

Reieşind din rolul şi importanţa pe care l-a avut arta basarabeană în cultura naţională artele din Basarabia de la sfârşitul secolului XIX- prima jumătate a secolului XX rămân până azi o pagină puţin cunoscută şi studiată.

Apărută la finele secolului XIX sub influenţa expoziţiilor itinerante ale pictorilor ucraineni şi ruşi arta profesională basarabeană cunoaşte apogeul dezvoltării sale către anii 30-40 ai secolului XX.

Într-un timp scurt la Chişinău apare prima şcoală de desen (1887), Şcoala de Arte Frumoase (1919) şi primele societăţi de arte (Societatea Amatorilor de Arte din Basarabia, (1903) şi Societatea de Arte Frumoase, (1921), societăţi, participanţii cărora, în condiţii istorice diferite, vis-a-vis de durata constituirii acestora în Europa sau Rusia au interpretat fenomenele stilistice universale, într-un mod original.

Toate aceste particularităţi distinctive pot fi identificate în operele lui A.Baillayre, E. Maleşevschi, A. Plămădeală, P. Şilingovschi, Th. Kiriacoff etc.

Tendinţele artei „peredvijnicilor”, a impresioniştilor şi post-impresioniştilor, a stilului „Art nouveau”, care s-au manifestat în arta basarabeană poartă amprentele unor diverse centre culturale: Sankt-Petersburg, Odessa, Paris, Amsterdam, Bucureşti şi Bruxelles. Aceste tendinţe artistice distanţate de sursele iniţiale, au coexistat concomitent în artele basarabene, interferându-se şi suprapunându-se chiar şi în creaţia unui singur pictor.

Studiată insuficient în anii 50-70 ai secolului XX, fiind apreciată şi etichetată de oficialităţile sovietice drept artă „burgheză”, formalistă, arta basarabeană interbelică a fost, pentru cca. 50 de ani scoasă din circuitul valorilor culturale ale artei moderne.

În realitate, această epocă a fost o verigă de legătură între arta medievală tardivă şi cea contemporană. Intermediarii săi – A.Baillayre, L. Dubinovshi, Th.Kiriacoff şi alţii, şi-au continuat activităţile în perioada postbelică, care a schimbat priorităţile şi cerinţele în conformitate cu necesităţile „realismului socialist”.

După ocuparea Basarabiei în 1940 şi 1944 situaţia în domeniul artelor s-a schimbat cardinal: printre cerinţele adresate pictorilor, prioritate se declară artei realiste a „peredvijnicilor” ruşi de la mijlocul secolului XIX, subiectelor şi motivelor consacrate „vieţii noi”, colhoznice, construcţiei comunismului.

Pentru majoritatea artiştilor cu şcoală la Bucureşti sau în Europa, aceste bariere au constituit o dramă a creaţiei. Mulţi s-au refugiat după graniţă, iar cei rămaşi au încercat să –şi menţină nivelul creaţiei în noile condiţii.

Printre ei, chiar dacă au fost impuşi la începuturi, să se conforme „comenzilor de stat” în domeniul artelor, pe poziţiile artistice anterioare au rămas M. Grecu, V. Rusu-Ciobanu, L. Dubinovshi, S. Ciocolov, A. Zevin, urmaţi de mai tinerii I. Vieru, E. Romanescu, A. David, A. Sârbu, V. Bolboceanu etc., creaţia cărora a constituit adevăratele valori ale artei naţionale.

Baillayre August (1879-1961). Portretul sotiei, 1921 ulei, panza, 101 x 75cm
 
Baillayre August(1879-1961). Portretul fiicei, 1922 ulei, panza, 100 x 75cm
 
Baillayre August (1879-1961). Natura moarta cu pesti, 1927 ulei, panza, 94 x 57cm
 
Arionescu - Baillayre Lidia (1880-1923). Portret de femeie, 1904 ulei, panza, 48 x 40cm
 
Ocusco Vladimir (1862-1919). La arat, 1896, ulei, carton 23 x 33cm
 
Plamadeala Alexandru (1888-1940). Autoportret, 1918, ulei, panza, 34,5 x 27,3 cm
 
Malesevschi Eugenia (1868-1942). Autoportret, inc. sec. XX, ulei, panza, 49 x 34cm
 
Malesevschi Eugenia (1868-1942). Necunoscuta, inc. sec. XX ulei, panza, 170 x 73cm
 
Malesevschi Eugenia (1868-1942). Natura moarta, inc. sec. XX, ulei, panza, 50 x 70cm
 
Cogan Sneer (1875-1940). Portret de model, 1920 -1922, ulei, hartie, 50,2x 41,5cm
 
Piscariov Pavel (1875-1949). Nistru la Criuleni, 1896, ulei, panza, 49 x 34cm
 
Sevastianov Dimitrie(1908-1956). Autoportret, anii 1930, ulei, carton, 43 x 33cm
 
Sevastianov Dimitrie (1908-1956). Odalisce, 1936, ulei, panza, 50 x 62 cm.
 
Gamburd Moisei (1903-1956). Lichidarea analfabetismului, 1946, ulei, panza, 69 x 85cm
 
Climasevschi Alexandru (1878-1971). Primavara la Lipcani, 1951 ulei, panza 65 x 91cm
 
Grecu Mihai (1916-1998). O zi de toamna, 1964 ulei, panza, 116 x 197cm
 
Grecu Mihai (1916-1998). Cina in camp, 1971 ulei, panza, 120 x 130cm
 
Grecu Mihai (1916-1998). Flori, 1972 tehnica mixta, panza, 125 x 120cm
 
Zevin Ada (1918-2005). Gagauzoaica, 1972 ulei, panza, 72 x 61 cm
 
Zevin Ada (1918-2005). Omagiu lui Bach, 1973 tehnica mixta, panza 64,5 x 71 cm
 
Zevin Ada, (1918-2005). Casa albastra, 1983 ulei, panza, 63 x 60 cm
 
Rusu - Ciobanu Valentina (a.n. 1920). Fata la fereastra, 1954, ulei, panza, 60 x 50,5 cm
 
Rusu - Ciobanu Valentina (a.n. 1920). Invitatie la joc, 1957, ulei, panza, 115 x 240 cm
 
Vieru Igor (1923-1988). Moara veche la Cernoleuca, 1967, ulei, panza, 76 x 93,5 cm
 
Vieru Igor (1923-1988). Barbu Lautaru, 1970, ulei, panza, 121 x 92 cm
 
David Aurel (1935-1984). Culesul strugurilor, 1957, ulei, panza 100 x 150 cm
 
David Aurel (1935-1984). Amiaza, 1964, ulei, panza, 115 x 145 cm
 
Petric Mihail (1922-2005). Dimineata pe Nistru, 1957, ulei, panza 90x 160 cm
 
Petric Mihail (1922-2005). Drum spre Codru, 1959 ulei, panza, 70 x 193 cm
 
Sainciuc Glebus (1919) Festive table, 1960, oil, canvas, 225 x 230 cm
 
Jumati Ion, (1909-1997). Dimineata pe Nistru, 1957 ulei, panza, 130 x 300 cm
 
Grigoras Anatol (1919-2002). Natura moarta cu bostan, anii 1950, ulei, panza, 45 x 54 cm
 
Romanescu Eleonora (a.n. 1926). Zi cu arsita la Nistru, 1986 ulei, panza, 88 x 116 cm
 
Baranovici Ana (1906-2002). Amiaza, 1960, ulei, panza, 183 x 145 cm
 
Orlova Olga (a.n. 1932). Fata in galben, 1957 ulei, panza, 100 x 75 cm
 
Bontea Elena (a.n.1933). Buchet, 1989, ulei, panza, 59 x 69 cm
 
Peicev Dimitrie (a.n. 1943). Domnisoara cu palarie, 2000 ulei, texo 84 x 98 cm
 
Sarbu Andrei,(1950-2000). Fructe in camp, 1996 ulei, panza 65 x 65 cm
 
Pacea Ion (a.n. 1924). Compozitie, 1995 ulei, panza 58 x 70 cm
 
Salisteanu Ion (a.n. 1929). Alba bucurie a privirii, acril, panza 73 x 60 cm
 
Flondor Constantin (a.n. 1936). Veranda, 2007 ulei, panza 80 x 120 cm
 
Gherasim Marin (a.n. 1937). Tron, 1984 ulei, panza 89,5 x 89,5 cm
 
Boca Ilie, Palimpsest (a.n. 1936). 2003, ulei, texo 200 x 90 cm
 
Anghel Gheorghe (a.n. 1939). Melisa, 2006, tehnica mixta, panza, 89 x 188 cm
 

Toate materialele de pe acest website apartin autorului. Aveti dreptul de a le distribui doar cu permisiunea lui.

Copyright © 2018 Muzeul Naţional de Artă al Moldovei. Toate drepturile rezervate.